Gran Canaria: 5 atrakcji i najpiękniejsza plaża

W marcu, kiedy dni stają się coraz dłuższe, a pragnienie słońca i przygody rośnie, postanowiliśmy wybrać się w podróż, która odmieniła nasze postrzeganie podróżowania. Naszym celem była Gran Canaria, jedna z siedmiu Wysp Kanaryjskich, położona na Oceanie Atlantyckim. Pomimo że podróż samolotem trwała zaledwie 5 godzin, była to wyprawa pełna emocji i oczekiwania. W tamtym czasie (03.2022r.), aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim pasażerom, konieczne jeszcze było noszenie maseczki na twarzy, co dodawało podróży pewnego rodzaju unikalności i świadomości chwili.

Gran Canaria, choć znana z pięknych plaż i wiecznego słońca, kryje w sobie znacznie więcej niż tylko miejsce na relaks i opalanie. Jedną z fascynujących ciekawostek o tej wyspie jest Roque Nublo, czyli jeden z najbardziej charakterystycznych punktów naturalnych Gran Canarii. Ta imponująca formacja skalna, położona na wysokości około 1813 metrów nad poziomem morza, jest nie tylko punktem widokowym oferującym zapierające dech w piersiach widoki, ale również miejscem o głębokim znaczeniu kulturowym i historycznym dla rdzennych mieszkańców wyspy, Guanczów. Stanowi ona świadectwo geologicznej przeszłości wyspy i jej naturalnego piękna (ale o tym jeszcze w pkt. 3). Po wylądowaniu wynajęliśmy samochód, dzięki czemu mogliśmy zjechać wyspę wzdłuż i wszerz:

W naszym blogu zabierzemy Was w podróż po Gran Canarii, odkrywając jej ukryte skarby i naturalne cudowności. Od malowniczych wybrzeży, przez zielone wnętrze wyspy, spektakularne czerwone skały, aż po tajemnicze szczyty górskie – Gran Canaria oferuje znacznie więcej, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Zapraszamy Was do wspólnego odkrywania, dlaczego ta wyspa jest uważana za kontynent w miniaturze.

5 miejsc, które warto zobaczyć na Gran Canarii:

Na naszej liście 5 najciekawszych miejsc do zwiedzenia podczas pobytu na Gran Canaria umieściliśmy: Las Dunas de Maspalomas - wydmy ciągnące się kilometrami, Barranco de las Vacas - złoty wąwóz, Roque Nublo - monumentalna skała wulkaniczna o wysokości około 80 metrów, która wznosi się na wysokość 1813 metrów nad poziomem morza, co czyni ją jednym z najwyższych punktów na wyspie, naturalne baseny, kanaryjski wielki kanion, las palmowy i przepiękna - jak nie najpiękniejsza - plaża w Puerto Rico de Gran Canaria.

1. Las Dunas de Maspalomas - pustynne krajobrazy

Jednym z pierwszych przystanków na naszej liście było Las Dunas de Maspalomas, obszar pustynny, który swoim piaskiem i wydmami przywodzi na myśl odległe, egzotyczne krajobrazy. To miejsce, gdzie natura pokazuje swoje piękno w najczystszej formie. Las Dunas de Maspalomas to nie tylko pustynny krajobraz, ale również unikatowy rezerwat przyrody znajdujący się na południu Gran Canarii, w archipelagu Wysp Kanaryjskich. Jego wydmy, rozciągające się na kilometry, tworzą zmienny i dynamiczny ekosystem, który jest domem dla wielu gatunków roślin i zwierząt przystosowanych do życia w tych specyficznych warunkach.

Biorąc pod uwagę, że odkrywanie tego obszaru wiąże się z dużą ilością chodzenia po miękkim piasku, warto odpowiednio się przygotować (czapeczka z daszkiem + butelka wody). To miejsce jest również popularne wśród fotografów i miłośników natury, którzy pragną uchwycić jego niepowtarzalne krajobrazy, zwłaszcza o zachodzie słońca, kiedy barwy nieba odbijają się w lśniących ziarnach piasku, tworząc spektakularne widoki. My byliśmy tam w okolicach południa.

2. Barranco de las Vacas - na dzień dobry

Kolejnym punktem naszej wycieczki był Barranco de las Vacas. Z początku mieliśmy pewne trudności ze znalezieniem tego miejsca, ale spacer wąwozem okazał się warty wysiłku, zwłaszcza że dotarliśmy tam o świcie, ciesząc się samotnością i spokojem, daleko od tłumów.

Ten malowniczy wąwóz, znajdujący się w pobliżu miejscowości Agüimes, oferuje niezwykłe krajobrazy przypominające Antylopę Kanion w Stanach Zjednoczonych, ale bez tłumów turystów. Charakterystyczne dla Barranco de las Vacas są spektakularne, faliste formacje skalne o ciepłych odcieniach czerwieni i pomarańczy, które zostały ukształtowane przez tysiące lat erozji.

3. Roque Nublo - spektakularny zachód słońca

Nie mogło zabraknąć wizyty przy Roque Nublo, górze o niezwykłym kształcie, będącej symbolem wyspy. Na rekomendację koleżanki z mediów społecznościowych, wybraliśmy się tam pod koniec dnia, by doświadczyć zachodu słońca, który okazał się najpiękniejszym, jakiego doświadczyliśmy w życiu. Na ten spacer warto ubrać buty trekingowe. My do plecaka włożyliśmy też kurteczki - i dobrze, przydały się szczególnie w drodze powrotnej, gdy słońce zaszło.

Roque Nublo pełni funkcję naturalnego pomnika i jest uważany za święte miejsce przez rdzennych mieszkańców wyspy, Guanczów, przed przybyciem Hiszpanów w XV wieku. Jego nazwa pochodzi od hiszpańskiego słowa "nublo", co oznacza chmurę, i często można zobaczyć, jak skała wyłania się z morza chmur otaczających szczyt, na którym się znajduje.

Formacja ta powstała z lawy około 4,5 miliona lat temu, w wyniku erupcji wulkanicznej. Roque Nublo jest przykładem fenomenu geologicznego zwanego "neckiem" wulkanicznym, czyli resztką korytarza wulkanicznego, który zastygł i został odsłonięty przez erozję otaczającej go miękkiej skały.

4. Roque Prieto - chłodne uroki naturalnych basenów

Jednym z ostatnich punktów naszej wycieczki było zachodnie wybrzeże, Agaete, naturalne baseny Roque Prieto. Te naturalne baseny powstały w wyniku działania wulkanicznej aktywności oraz erozji. Są one popularnym miejscem do kąpieli, oferującym odwiedzającym możliwość pływania w spokojnych wodach, chronionych przed silnymi falami oceanu dzięki naturalnym formacjom skalnym. Chociaż sami nie zdecydowaliśmy się na kąpiel, ze względu na zbyt chłodną dla nas temperaturę wody, obserwowaliśmy odważne dusze, które korzystały z dobrodziejstw natury, pozując do zdjęć.

5. Kanaryjski wielki kanion i las palmowy na e-MTB

W duchu rowerowego 2022 roku, wyruszyliśmy na eksplorację tych niezwykłych zakątków na elektrycznych rowerach. Wybór e-bajków okazał się strzałem w dziesiątkę, umożliwiając nam pokonanie 50-kilometrowej pętli wzdłuż surowych, przypominających scenerię z westernu gór. Początek i koniec naszej jednośladowej podróży zlokalizowane były w wypożyczalni Free Motion Bike Center w Maspalomas, co pozwoliło nam na bezproblemowe rozpoczęcie i zakończenie naszej przygody.

6. Puerto Rico de Gran Canaria - najpiękniejsza plaża

Playa Puerto Rico de Gran Canaria, często uznawana za jedną z najpiękniejszych plaż na Gran Canarii, zachwyca swoim malowniczym położeniem i wyjątkowym klimatem, który sprawia, że jest to idealne miejsce na relaks i zabawę przez cały rok. Co ciekawe, jej złociste piaski nie są naturalną cechą wyspy; zostały dowożone, co jest praktyką stosowaną na wielu plażach na świecie w celu poprawy ich atrakcyjności i komfortu użytkowania. Piasek na Puerto Rico często pochodzi z odległych miejsc, takich jak Sahara czy inne części Afryki, co dodatkowo podkreśla międzynarodowy charakter i wysiłek włożony w stworzenie tego idyllicznego zakątka. Ta inwestycja w piękno i dostępność plaży sprawia, że Puerto Rico de Gran Canaria jest wyjątkowym miejscem, które przyciąga turystów z całego świata, szukających słońca, pięknych widoków i niezapomnianych wrażeń.

Podsumowanie

Podróż po Gran Canarii okazała się niezapomnianym doświadczeniem, które pozwoliło nam odkryć mniej znane, ale równie fascynujące oblicze tej wyspy. Świetnym pomysłem było wypożyczenie auta co pozwoliło nam na zwiedzenie wyspy wzdłuż i wszerz, oraz wypożyczenie rowerów elektrycznych - bez tej eksploracji nie wiedzielibyśmy, że w środku wyspy są wielkie kaniony, czy wysokie lasy palmowe. To przygoda, która pokazała, że za każdym zakrętem czeka coś, co może nas zaskoczyć i zachwycić, zachęcając do dalszych poszukiwań i odkryć.